Γυναικολογικές επεμβάσεις

Γυναικολογικές επεμβάσεις Η διεξαγωγή μιας χειρουργικής επέμβασης, προξενεί στις ασθενείς σημαντικό άγχος και αβεβαιότητα. Ωστόσο η πλειονότητα των σοβαρών γυναικολογικών παθήσεων έχει ως μοναδικό τρόπο αποτελεσματικής θεραπείας την διενέργεια χειρουργικής επέμβασης.

Παθήσεις όπως τα ινομυώματα, η ενδομητρίωση και οι κύστες ωοθηκών, αλλά και ο γυναικολογικός καρκίνος, απαιτούν την αφαίρεση του πάσχοντος ιστού από το σώμα, η θέση, το σχήμα και το μέγεθος του οποίου δεν επιτρέπει εναλλακτική θεραπεία.

Ωστόσο, η ευρεία καθιέρωση της λαπαροσκοπικής χειρουργικής επέμβασης στην πλειονότητα των κλασσικών γυναικολογικών επεμβάσεων, επιτρέπει στους ιατρούς να πραγματοποιούν αποτελεσματικότερα τις θεραπείες τους. Η παραδοσιακή ανοικτή χειρουργική χρησιμοποιείται σπανιότερα και μόνο εάν αυτό κρίνεται απαραίτητο από τον ιατρό, μειώνοντας σημαντικα τον χρόνο νοσηλείας και βελτιώνοντας σημαντικά τη θεραπεία και την μετεγχειρητική αποκατάσταση των ασθενών.

Η επιλογή μεταξύ της λαπαροσκοπικής ή της παραδοσιακής ανοικτής χειρουργικής επέμβασης λαμβάνεται από τον ιατρό συνυπολογίζοντας πολλούς παράγοντες. Τα ευρήματα των απεικονιστικών και αιματολογικών εξετάσεων, το είδος της πάθησης και τα χαρακτηριστικά κάθε περίπτωσης, όπως για παράδειγμα , το ατομικό ιατρικό ιστορικό και η γενική κατάσταση της υγείας της ασθενούς, αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την κατάρτιση του θεραπευτικού πλάνου.

Ενδομητρίωση

Η ενδομητρίωση αποτελεί μια γυναικολογική πάθηση η οποία προκύπτει όταν, ιστός παρόμοιος με τον ενδομητρικό, εμφανίζεται σε γειτονικά όργανα του ενδομητρίου, όπως οι ωοθήκες και οι σάλπιγγες ή η περιτοναική κοιλότητα. Σε κάποιες περιπτώσεις η ενδομητρίωση μπορεί να γίνει χρόνια και να βρεθεί ενδομητρίωση σε όργανα πέραν του αναπαραγωγικού συστήματος, όπως τα νεφρά και η ουροδόχος κύστη. Η ενδομητρίωση μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα της ασθενούς και να έχει σημαντικές επιπτώσεις σε σεξουαλικό, ψυχολογικό και επαγγελματικό επίπεδο, καθώς συνοδεύεται από συμπτώματα όπως ο δυνατός και συχνός πόνος.

Η διάγνωση της ενδομητρίωσης υπήρξε στο παρελθόν δύσκολη και χρονοβόρα, εξαιτίας της έλλειψης εξειδίκευσης και της υποβάθμισης της σοβαρότητας του πόνου των γυναικών. Ωστόσο, οι εξελίξεις των τελευταίων χρόνων στην γυναικολογία έχουν διευκολύνει σημαντικά τη διάγνωση της πάθησης, με αποτέλεσμα μια σύγχρονη θεραπευτική προσέγγιση μέσω λαπαροσκοπικής ή παραδοσιακής χειρουργικής, για την αφαίρεση των ιστών που πάσχουν απο ενδομητρίωση.

Ινομυώματα Μήτρας

Τα ινομυώματα μήτρας είναι ένα είδος καλοηθών όγκων, οι οποίοι δημιουργούνται περιμετρικά ή στο εσωτερικό της μήτρας. Αποτελούν μια συχνή πάθηση, η οποία προσβάλλει περίπου 1 στις 3 γυναίκες. Τα ινομυώματα μπορεί να μη συνοδεύονται από συμπτώματα και να βρεθούν κατά τη διάρκεια ενός προληπτικού γυναικολογικού ελέγχου ή να προξενούν σοβαρά συμπτώματα όπως ανωμαλίες περιόδου και δυνατό πόνο. Η θεραπεία των ινομυωμάτων γίνεται μέσω λαπαροσκοπικής χειρουργικής ή σπανιότερα μέσω ανοιχτής χειρουργικής επέμβασης.

Κύστες ωοθήκης

Οι κύστες των ωοθήκων είναι ένα είδος σάκου γεμάτου με υγρό ή ημιστέρεο υλικό που σχηματίζεται πάνω, περιμετρικά ή στο εσωτερικό της ωοθήκης. Στην συντριπτική πλειοψηφεία τους είναι καλοήθης. Οι συχνότεροι τύποι κυστικών είναι οι λειτουργικές, οι δερμοειδής, η ενδομητριωσικές, η κύστη ωχρού σωματίου και τα ορώδη και βλενώδη κυσταδενώματα. Η πιθανότητα κακοήθειας σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας ειναι μικρότερη του 1%.

Η διάγνωση και η διερεύνηση των κύστεων γίνεται με την χρήση της κλινικής εξέτασης, με την βοήθεια του υπερήχου και σε ορισμένες περιπτώσεις με την περεταιρω διερεύνηση με την χρήση μαγνητικής τομογραφίας και εργαστηριακων εξετάσεων.

Οι κύστες ωοθήκης μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα όπως ανωμαλίες περιόδου, και συνοδεύονται από ισχυρό πόνο, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις σχετίζονται με την εμφάνιση της ενδομητρίωσης. Η θεραπεία των κύστεων μπορεί να είναι συντηρητική, με φαρμακευτική αγωγή, ή να απαιτείται αφαίρεση των κύστεων μέσω λαπαροσκοπικής χειρουργικής επέμβασης.

Υστερεκτομή

Η υστερεκτομή είναι η χειρουργική αφαίρεση της μήτρας, η οποία μπορεί περιλαμβάνει την αφαίρεση μέρους ή ολόκληρης της μήτρας, του τράχηλου η και των ωοθηκών. Η υστερεκτομή μπορεί να απαιτείται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ινομυωμάτων, ενδομητρίωσης και πρόπτωσης της μήτρας ή να είναι επιβεβλημένη σε περιπτώσεις καρκίνου των ωοθηκών, του τραχήλου ή της μήτρας. Η υστερεκτομή μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω του κόλπου ή μέσω λαπαροσκοπικής ή παραδοσιακής χειρουργικής επέμβασης.

Απόξεση μήτρας-διαγνωστική απόξεση

Η απόξεση μήτρας είναι μια επέμβαση που χρησιμοποιείται για την εκκένωση της μήτρας και του ενδομητρίου. Χρησιμοποιείται για διαγνωστικούς και θεραπευτικούς σκοπούς σε περιπτώσεις μητρορραγιών,εμφάνισης πολύποδα της μήτρας ή του τραχήλου,  παλίνδρομης κύησης. Η απόξεση μήτρας δεν απαιτείται νοσηλεία και πολλές φορές θέτει την διάγνωση και το αίτιο παρουσιας αιμορραγιών.

Κόστος γυναικολογικών επεμβάσεων

Το κόστος μιας γυναικολογικής επέμβασης εξαρτάται από το αν πραγματοποιείται με λαπαροσκοπική χειρουργική επέμβαση, ανοικτή χειρουργική επέμβαση ή υστεροσκοπικά. Κάθε είδος επέμβασης περιλαμβάνει διαφορετικό κόστος νοσηλείας και μέθοδο αναισθησίας, ενώ, ανάλογα με το είδος της πάθησης, υπάρχουν διαφορετικές φαρμακευτικές αγωγές και ιδιαιτερότητες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση του κόστους.