Επαναλαμβανόμενες καθ’ έξιν αποβολές

Επαναλαμβανόμενες καθ’ έξιν αποβολές Αποβολή ονομάζεται η απώλεια του εμβρύου μέχρι την 20η – 22Η εβδομάδα της εγκυμοσύνης. Πρόκειται για ένα σύνηθες φαινόμενο, ιδιαίτερα κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, το οποίο δεν οφείλεται απαραίτητα στην ύπαρξη κάποιας υποκείμενης πάθησης.

Ωστόσο, μια αποβολή έχει συχνά αρνητική επίδραση στον συναισθηματικό και ψυχολογικό τομέα τόσο της γυναίκας και του ζευγαριού, όσο και της ευρύτερης οικογένειας.

Καθ΄έξιν ή επαναλαμβανόμενες αποβολές ονομάζουμε τρείς ή περισσότερες διαδοχικές αποβολές. Συνήθως, οι αποβολές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου της εγκυμοσύνης (περίπου 3 στις 4 αποβολές) σχετίζονται με χρωμοσωμικές ανωμαλίες του εμβρύου. Αντίθετα, οι αποβολές που συμβαίνουν μετά το πρώτο τρίμηνο είναι πολύ πιθανό να σχετίζονται με κάποια πάθηση της γυναίκας. Και στις δυο περιπτώσεις, εάν υπάρχουν επαναλαμβανόμενες καθ’ εξιν αποβολές συνίσταται η διερεύνηση των αιτιών από εξειδικευμένο ιατρό.

Διερεύνηση επαναλαμβανόμενων αποβολών

Η διερεύνηση των επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών είναι μια διαδικασία που ξεκινάει από την ενημέρωση του ιατρού σχετικά με το ατομικό και οικογενειακό ιατρικό ιστορικό της ασθενούς. Ο ιατρός, προκειμένου να μπορέσει να δώσει ιατρική βοήθεια, λαμβάνει πληροφορίες όπως το ιστορικό τεκνοποίησης και αποτυχημένων κυήσεων (παλίνδρομων, εξωμήτριων ή αμβλώσεων) και την πιθανή λήψη φαρμακευτικής ή αντισυλληπτικής αγωγής, ώστε να μπορέσει να ορίσει το είδος και πλήθος των εξετάσεων που συνιστά να πραγματοποιηθούν για τη διερεύνηση των επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών.

Οι εξετάσεις στις οποίες είναι πιθανό να υποβληθεί η ασθενής είναι γενικές αιματολογικές εξετάσεις για την ανίχνευση παθήσεων του θυρεοειδούς, του σακχάρου, του ελέγχου ύπαρξης θρομβοφιλίας, των ορμονών που σχετίζονται με την κύηση, κ.ά. Επιπλέον εξετάσεις που μπορούν να συστηθούν κατά την διερεύνηση από τον ιατρό είναι διακολπικό υπερηχογράφημα και υστεροσκόπηση ή λαπαροσκοπική χειρουργική για την διερεύνηση δυσπλασιών της μήτρας ή ανεπάρκειας του τράχηλου της μήτρας.

Επιπλέον, σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών τα ζευγάρια θα πρέπει να υποβληθούν σε αιματολογική εξέταση για τον καρυότυπο περιφερικού αίματος, ώστε να διαπιστωθούν πιθανές συγγενείς (κληρονομικές) χρωμοσωμικές ανωμαλίες, ενώ συνίσταται, εάν είναι δυνατό, και ιστολογική εξέταση των προϊόντων της αποβολής καθώς και διενέργεια καρυότυπου αυτών.

Αίτια επαναλαμβανόμενων αποβολών

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν σε μια αποβολή, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις τα αίτια δεν είναι δυνατό να βρεθούν. Παράγοντες που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής της γυναίκας κατά την εγκυμοσύνη, ιδιαίτερα όσον αφορά το κάπνισμα, το σωματικό βάρος, τις διατροφικές συνήθειες, τη σωματική άσκηση, την κατανάλωση αλκοόλ και το στρες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Παρόλα αυτά, τα αίτια των επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών σχετίζονται με παθολογικές καταστάσεις  της γυναίκας, τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα κατά την εγκυμοσύνη, όπως:

• Ο σακχαρώδης διαβήτης
    • Η υψηλή αρτηριακή πίεση
    • Ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος
    • Παθήσεις των Νεφρών
    • Παθήσεις του θυρεοειδούς όπως υπερθυρεοειδισμός ή υποθυρεοειδισμός
    • Το αντιφωσφολιπιδικό σύνδρομο (APS)
    • Οι συγγενείς δυσπλασίες της μήτρας
    • Η ανεπάρκεια του τραχήλου της μήτρας
    • Η συγγενής θρομβοφιλία
    • Λοιμώξεις από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα
    • Η λήψη φαρμακευτικής αγωγής, όπως αντιφλεγμονώδη φάρμακα και φάρμακα για τη θεραπεία της ρευματοειδούς αρθρίτιδας και της ακμής
    • Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS)

Θεραπεία επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών

Η θεραπεία των επαναλαμβανόμενων καθ’ έξιν αποβολών εξαρτάται από τα αίτια που τις προκαλούν και το ατομικό ιατρικό ιστορικό της ασθενούς. Σε περίπτωση διάγνωσης μιας γυναικολογικής ή άλλης πάθησης ή ανατομικών προβλημάτων του αναπαραγωγικού συστήματος, απαιτείται η χειρουργικη αποκατάσταση,  ή η έναρξη της θεραπείας, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής, τη διενέργεια συμπληρωματικών εξετάσεων και λαπαροσκοπικης ή υστεροσκοπικής αποκατάστασης.

Συνεπώς, ανάλογα με τις ιατρικές διαδικασίες που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση, κάθε γυναίκα ή ζευγάρι που έχει βιώσει επαναλαμβανόμενες καθ΄έξιν αποβολές, πρέπει να έχει κατά νου ότι η διαδικασία θεραπείας μπορεί να είναι διαφορετική και εξατομικευμένη.

Συχνές παρανοήσεις σχετικά με τις αποβολές

Το ζήτημα των επαναλαμβανομένων καθ’ έξιν αποβολών μελετάται διαρκώς από την ιατρική κοινότητα, με αποτέλεσμα την ύπαρξη σημαντικής γνώσης και εξειδίκευσης. Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πολλές παρανοήσεις σχετικά με τα αίτια των αποβολών, τα οποία έχουν μελετηθεί ενδελεχώς από την ιατρική κοινότητα.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων μια αποβολή ή επαναλαμβανόμενες αποβολές δεν προκύπτουν εξαιτίας κάποιας δραστηριότητας που έκανε η μητέρα. Συγκεκριμένα, μια αποβολή δε σχετίζεται με τις παρακάτω δραστηριότητες κατά την εγκυμοσύνη, και μια μητέρα μπορεί να τις κάνει ελεύθερα, εκτός εάν ο ιατρός έχει δώσει άλλες οδηγίες:

• Η κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών
    • Η μετακίνηση με αεροπλάνο
    • Η σεξουαλική δραστηριότητα
    • Η άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας, ακόμα και αν περιλαμβάνει ορθοστασία ή κάθισμα για πολλές ώρες
    • Η σωματική άσκηση, ακόμα και αν αφορά διατάσεις ή το σήκωμα βάρους
    • Η συναισθηματική κατάσταση, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη στρές ή ανησυχίας.