Εμμηνόπαυση

Εμμηνόπαυση Η εμμηνόπαυση είναι ένα από πιο φυσικά βιολογικά γεγονότα της ανθρώπινης ζωής, σηματοδοτώντας για τη γυναίκα το τέλος της αναπαραγωγικής ηλικίας και της εμμήνου ρύσεως.

Ως έναρξη της εμμηνόπαυσης ορίζεται η στιγμή όπου έχει παρέλθει ένας χρόνος από την τελευταία έμμηνο ρύση και δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την έναρξη των συμπτωμάτων, καθώς αυτά μπορούν να ξεκινήσουν αρκετούς μήνες ή μερικά χρόνια πριν από την οριστική διακοπή της ωορρηξίας. Η φυσιολογική ηλικία για την έναρξη της εμμηνόπαυσης είναι από τα 45 έως τα 55 έτη, με μέση ηλικία τα 51 έτη.

Κλιμακτηριακό σύνδρομο και Πρώιμη εμμηνόπαυση

Τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, γνωστά ως κλιμακτηριακό σύνδρομο ή κλιμακτήριος, διαρκούν συνολικά έως και τέσσερα με πέντε χρόνια και αποτελούν μια μεταβατική περίοδο, όπου ο οργανισμός μειώνει σταδιακά την παραγωγή ορμονών, όπως τα οιστρογόνα.

Σε κάποιες περιπτώσεις, περίπου ανά μια στις εκατό γυναίκες, παρατηρείται εμμηνόπαυση πριν από τα 45 έτη, η οποία ονομάζεται πρώιμη εμμηνόπαυση, ενώ σπανιότερα μπορεί να παρατηρηθεί εμμηνόπαυση πριν από τα 40 έτη, στις περιπτώσεις αυτές ονομάζεται πρώιμη ωοθηκική ανεπάρκεια (premature ovarian failure).

Οι παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση της πρώιμης εμμηνόπαυσης και της πρώιμης ωοθηκικής ανεπάρκειας σχετίζονται με το οικογενειακό και ατομικό ιατρικό ιστορικό, το οποίο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα βλάβη στην ωοθηκική λειτουργία. Τέτοιες βλάβες μπορεί να προκληθούν από συγγενείς(κληρονομικές) χρωμοσωμικές ανωμαλίες, αυτοάνοσα νοσήματα και λοιμώξεις του αναπαραγωγικού συστήματος, καθώς πολλές φορές μπορεί να οφείλεται σε ιατρογενείς παράγοντες όπως η χορήγηση διαφόρων φαρμάκων, ακτινοβολίας η αφαίρεσης των ωοθηκών.

Κλιμακτηριακό σύνδρομο και Συμπτώματα Εμμηνόπαυσης

Υπάρχουν κάποια συμπτώματα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την εμμηνόπαυση και το κλιμακτηριακό σύνδρομο, με σημαντικότερο τις ανωμαλίες περιόδου. Γι΄ αυτό σε αυτές τις περιπτώσεις συνίσταται η ιατρική εκτίμηση για εμμηνόπαυση, ιδιαίτερα εάν η γυναίκα είναι κάτω των 45 ετών και εμφανίζει ανωμαλίες περιόδου σε συνδυασμό με ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα:

• Αυπνίες και νυχτερινή εφίδρωση
    • Ευαισθησία στην αλλαγή της θερμοκρασίας με εξάψεις και ρίγη
    • Κολπική ξηρότητα, μείωση της σεξουαλικής επιθυμίας και δυσπαρευνία(επώδυνη σεξουαλική επαφή)
    • Κυκλοθυμικότητα
    • Επιβράδυνση του μεταβολισμού και απότομες αλλαγές βάρους
    • Μυϊκή αδυναμία
    • Αδυναμία συγκέντρωσης και συχνούς πονοκεφάλους
    • Πόνο, φαγούρα ή ακαμψία στις αρθρώσεις
    • Γαστρεντερικά προβλήματα
    • Λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος
    • Ταχυπαλμίες

Διάγνωση εμμηνόπαυσης

Η διάγνωση της εμμηνόπαυσης είναι μια απλή διαδικασία, η οποία πραγματοποιείται στο ιατρείο, μέσω κλινικής εξέτασης και απλών αιματολογικών και ορμονολογικών εξετάσεων. Σε περιπτώσεις πρώιμης εμμηνόπαυσης ή πρώιμης ωοθηκικής ανεπάρκειας ενδέχεται να χρειαστεί να παρέλθει μια περίοδος συστηματικής παρακολούθησης των συμπτωμάτων και επαναληπτικών εξετάσεων, ώστε να έχουν αποκλειστεί άλλες αιτίες και να επιβεβαιωθεί η κλινική διάγνωση.

Αντιμετώπιση Εμμηνόπαυσης

Η εμμηνόπαυση αποτελεί μια φυσική βιολογική διαδικασία, η οποία δεν αντιστρέφεται, αλλά μπορεί σε μερικές περιπτώσεις να επιβραδυνθεί, στο μέτρο του δυνατού, σε γυναίκες με πρώιμη εμμηνόπαυση που δεν έχουν τεκνοποιήσει.

Τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, πολλές φορές έχουν συναισθηματικό και ψυχολογικό αντίκτυπο σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής των γυναικών. Οι επιπτώσεις των συμπτωμάτων σε προσωπικό, κοινωνικό και επαγγελματικό επίπεδο καθιστούν επιτακτική την ανακούφισή τους μέσω κατάλληλων θεραπειών. Οι συνηθέστερες θεραπείες εστιάζουν στην ενίσχυση του οργανισμού μέσω συμπληρωμάτων βιταμινών και ορμονικής υποκατάστασης, την τόνωση της σεξουαλικής ζωής μέσω της χορήγησης λιπαντικών και κολπικών κρεμών για την κολπική ξηρότητα, την ψυχολογική υποστήριξη και τον περιοδικό προληπτικό επανέλεγχο της υγείας, σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού. Συμπληρωματικά, στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης συμβάλλει η υιοθέτηση ενός υγιέστερου τρόπου ζωής μέσω της διατροφής, της μείωσης του καπνίσματος, της κόπωσης και της κατανάλωσης αλκοόλ και καφεΐνης, της διατήρησης ενός σταθερού σωματικού βάρους και της ένταξη ήπιας άσκησης στην καθημερινότητα.

Ωστόσο, κατά την εμμηνόπαυση υπάρχει η αυξημένη πιθανότητα ανάπτυξης παθήσεων όπως οστεοπόρωση, ακράτεια ούρων, καρδιαγγειακές παθήσεις και αύξηση του σωματικού βάρους, γεγονός που κάνει επιτακτική την ανάγκη για την διενέργεια προληπτικών εξετάσεων περιοδικά, σύμφωνα με τις υποδείξεις του ιατρού και την πιθανη χορηγηση θεραπείας ορμονικής υποκατάστασης.