Εφηβική γυναικολογία

Εφηβική γυναικολογία Η εφηβική γυναικολογία αποτελεί μια εξειδίκευση του τομέα της γυναικολογίας που εστιάζει σε παθήσεις και ζητήματα που σχετίζονται με την αναπαραγωγική υγεία των κοριτσιών εφηβικής ηλικίας.

Ο ρόλος του γυναικολόγου στην εφηβική γυναικολογία αφορά αφενός την ενημέρωση, και αφετέρου τη διάγνωση και θεραπεία γυναικολογικών παθήσεων, που εμφανίζονται κατά την εφηβική (ή ακόμη και την προεφηβική και παιδική) ηλικία.

Η Αμερικανική Ένωση Γυναικολογίας συστήνει την έναρξη των επισκέψεων των εφήβων σε γυναικολόγο σε ηλικία 13 – 15 ετών, ακόμα και εάν δεν υπάρχει κάποια πάθηση η οποία να απαιτεί ιατρική παρακολούθηση.

Επίσκεψη στο ιατρείο

Σε μια τυπική επίσκεψη στο ιατρείο, ιδιαίτερα εάν είναι η πρώτη, συστήνεται η έφηβη να συνοδεύεται από έναν γονέα ή κηδεμόνα. Στη συνέχεια, σύμφωνα με το ιατρικό πρωτόκολλο και απόρρητο, και ανάλογα με το σκοπό της επίσκεψης, την ηλικία της εφήβου και την οικειότητα της με το ιατρικό προσωπικό και τον γονέα/κηδεμόνα, συναποφασίζεται το εάν θα παραμένει ο γονέας/κηδεμόνας στο χώρο του ιατρείου κατά τη διάρκεια της κλινικής εξέτασης.

Δομώντας μια σχέση εμπιστοσύνης και ουσιαστικής επικοινωνίας με την έφηβη, ο ιατρός προσφέρει συμβουλευτική σε όλα τα σημαντικά ζητήματα της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας και απαντά σε όλους τους προβληματισμούς που μπορεί να προκύψουν. Η ενημέρωση από έναν ειδικευμένο στη γυναικολογία ιατρό αποτελεί το σημαντικότερο πρώτο βήμα για τη θεμελίωση της μελλοντικής υγείας της εφήβου.

Παθήσεις εφηβικής γυναικολογίας

Οι συνηθέστερες παθήσεις, οι οποίες μπορούν να προκύψουν κατά την εφηβική ηλικία σχετίζονται είτε με συγγενείς (γενετικές) παθήσεις και δυσπλασίες, είτε με την πρώιμη, καθυστερημένη ή προβληματική έμμηνο ρύση.

Ο γυναικολόγος μπορεί να διαγνώσει και να θεραπεύσει παθήσεις όπως:

• Πρώιμη εμφάνιση της ήβης
    • Καθυστέρηση στην εμφάνιση της ήβης
    • Ανωμαλίες περιόδου
    • Υπερβολικό πόνο ή αιμορραγία κατά την περίοδο
    • Δυσπλασίες των αναπαραγωγικών οργάνων
    • Συγγενείς (γενετικές) ανωμαλίες ανάπτυξης των γονάδων
    • Συγγενείς (γενετικές) ή επίκτητες ανωμαλίες ανάπτυξης των μαστών
    • Τραυματισμούς των γενετικών οργάνων
    • Συνήθεις γυναικολογικές παθήσεις όπως η ενδομητρίωση και οι κύστες ωοθηκών
    • Γυναικολογικές λοιμώξεις
    • Συμπτώματα της ήβης όπως αυξημένη τριχοφυΐα και ακμή
    • Ψυχολογικές επιπτώσεις της ήβης
    • Διατροφικές διαταραχές
    • Εφηβική εγκυμοσύνη
    • Σεξουαλικώς μεταδιδόμενες λοιμώξεις

Διάγνωση και εξετάσεις εφηβικής γυναικολογίας

Οι εξετάσεις στις οποίες μπορεί να υποβληθεί μια έφηβη εξαρτώνται από το σκοπό της επίσκεψης, την πιθανή πάθηση που διερευνάται, την ηλικία της και την πιθανότητα ύπαρξης σεξουαλικής δραστηριότητας.

Οι εξετάσεις των εφήβων πραγματοποιούνται με όσο το δυνατό λιγότερη επεμβατικότητα, χρησιμοποιώντας διαγνωστικά μέσα όπως η κλινική εξέταση, το υπερηχογράφημα και η κολποσκόπηση. Τέλος, σημαντικό κομμάτι της προληπτικής εφηβικής γυναικολογίας αποτελεί ο εμβολιασμός για τον HPV (ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων).